google-site-verification: google5e7c1eed07f27eb4.html
  • 10-03-10

2010-03-10
Till Miljö- och byggnadsnämnden Laholms kommun
Yttrande över detaljplan Skummeslöv 24:1 m fl


Strandmiljö Laholm har inte något att erinra mot själva bebyggelsen i sig. Våra synpunkter
gäller åtgärder som behövs för anpassa den ökning av trafik den nya bebyggelsen medför till
övriga samhället och att bevara stranden och dess natur- och rekreationsvärde.
Det är mycket positivt att det finns en gång- och cykelbana i väst-östlig riktning mellan de
nya bebyggelsegrupperna. Vid samrådsdiskussionerna för detaljplanen kom synpunkter från
personer redan boende i områden gränsande till Skummeslöv 24:1 att GC-stråk ska
markeras längs med hela Fiskaregatan ner till stranden, en synpunkt Strandmiljö Laholm
helt stödjer.
Vi insisterar också på att Laholms kommun SAMTIDIGT som man planerar ytterligare
bebyggelse, finner en lösning på de problem med trafik, parkering och tillgänglighet som
finns idag när det gäller stranden. Länsstyrelsen har tryckt på under många, många år för
att förmå Laholms kommun att lösa problemet med att låta bilar köra och parkera på
badstranden. I den fördjupade översiktplanen för kustområdet från 1999 har länsstyrelsen i sitt
granskningsyttrande sagt att strandtrafik och parkering bör vara avvecklad inom 10 år. Senast
2009 skulle vi ha haft den första sommaren med en strand utan bilar. Laholms kommun har
inte åstadkommit någonting konkret på denna punkt.
I ett programyttrande från länsstyrelsen, 2009-02-10, 402-341-09, gällande Skummeslöv
24:1 m fl, dnr 36/08, sägs att Laholms kommun bör utreda frågan om parkering på stranden
snarast. Både dåvarande länsarkitekt Peter Nordström och nuvarande Cecilia Engström har
undertecknat yttrandet. I Hallandsposten 09 02 20 fanns rubriken ”Länsstyrelsen trycker på
om bilar på stranden”. I artikeln har länsarkitekt Peter Nordström intervjuats. Vid frågan:
- Vilken koppling har bilstranden till en detaljplan så långt från havet? svarade han:
- Varje nyetablering innebär en belastning för området. Vi vet inte hur många av bilarna på
stranden som kommer från orten.
Sedan Länsstyrelsens påtryckning har ytterligare ett år gått utan att någon lösning har
presenterats.
I diskussionerna vid samrådsmötet i Skottorpsskolan 10 03 03, framgick det att man i
stugområdet väster om den planerade bebyggelsen tar bilen ner på badstranden även om det
finns de som cyklar. Faktum är att långt flera än man kan tro tar bilen ner till stranden av de
som bor på orten och ytterligare bebyggelse kommer att innebära än flera parkerade bilar på
badstranden. Föreningen uppskattar att 1/3 av de parkerade bilarna på stranden tillhör
ortsbefolkningen.
Det tjänstemän och förtroendevalda i Laholms kommun måste ställa upp med är en VILJA att
lösa biltrafik och parkering på badstranden. Lös dessa problem som gör att Laholms kommun
som enda kommun i Sverige tvingas ha trafik och parkering på själva badstranden så höjer det
attraktionskraften för orterna längs kusten i Laholm. Vi har visat exempel på hur dessa
problem kan avhjälpas, och vi är beredda att bidra i ett konstruktivt arbete för att lösa dem.
Om Laholms kommun även i fortsättningen underlåter att ens försöka lösa problemen med
trafik, tillgänglighet och parkering på annat sätt än att utnyttja sandstranden, menar
Strandmiljö Laholm att ingen ytterligare mark vid kusten skall planeras för bebyggelse förrän
en lösning är framtagen och genomförd.

Strandmiljö Laholm

Förslag till utformning av grön parkering vid Kolonivägen i Mellbystrand. (Klicka för större bild).