google-site-verification: google5e7c1eed07f27eb4.html
  • StrandBlogg

Välkommen till StrandBloggen!

Man behöver inte nödvändigtvis göra en resa för att ha något att berätta. Det räcker med en stund på stranden. Här i vår StrandBlogg hittar du personliga reflexioner, upplevelser och intryck.

2016

©Gunvor Petersson

UNDER en promenad på vår långa sandstrand träffade jag på en liten kreativ flicka, Elsa. Hennes pappa Emilio från Älmhult hade tagit med sig sin flicka till havet i Mellbystrand.
Elsa gjorde mönster med musselskal och när jag mötte henne arbetade hon med att sätta hår på ett ansikte. Mycket målmedvetet plockade hon olika alger på stranden, gick ner i vattnet och sköljde dem och lade dem tillrätta på sin skapelse.

©Gunvor Petersson

STORMEN Gorm gjorde så att bara tre bänkar fanns kvar i dynerna. Men nu så är alla 12 strandbänkarna åter på plats.
Det var fjärde gången bänkarna grävdes ner. Nu är de placerade nere på stranden så att alla lättare ska kunna se och använde dem. Nytt för i år är att på två ställen finns grupper om tre bänkar i u-form. Gruppen nedanför Strandlyckans stugby är nedgrävd av privatperson, ”Pelle Brand” och en grupp nedanför Sjöfågelvägen har grävfirman Lofix fixat.
Vår medlem Ola Westerberg har också varit med och hjälpte till.
Stort tack till berörda!
Läs hela inlägget »

IDAG har årets strandvärdar i Mellbystrand och Skummeslövsstrand fått veta mera om livet i havet. Det var marinbiolog Kristin Johansson från Naturskyddsföreningens Havsnätverk som under två timmar delade med sig av sin kunskap.

Det är Södra Hallands Naturskyddsförening som initierat strandvärdarnas utbildning och som också står för kostnaden. Det är tänkt att strandvärdarna ska låna ut Friluftsfrämjandets och Strandmiljö Laholms utrustningar av håvar, tråg och hinkar när föreningarna inte själva behöver dem. Även boken ”Under ytan i Västerhavet med tips och fakta för unga havsforskare kommer att finnas för utlåning. Under Strandmiljö Laholms Hav- och strandvecka 17-22 juli,  behövs utrustningen för guideledda familjeexkursioner men för övrigt kan nyfikna havsforskare från v 25 låna utrustning.
Idén, som nu snart är verklighet, är ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen, Friluftsfrämjandet, Strandmiljö Laholm och Laholms kommun.

Läs hela inlägget »
IDAG såg jag de första strandskatorna. Det innebär att de i år nådde Mellbystrand 5 dagar tidigare än förra året.
De sex strandskatorna gick och letade efter musslor på en torrlagd revel lite söder om Vallbergavägen.
Ganska medtagna efter flyttningen tydligen, inte ett enda av deras karaktäristiska läten hördes.
Men våren är stadigt på väg!
PS!
Jag lyckades inte fotografera fåglarna, så bilden ovan är från ett annat tillfälle. Men antalet strandskator stämmer i alla fall :-)

©Gunvor Petersson

IDAG var tredje torsdagen jag gick till Solstickans asylboende för att leda en strandpromenad. Tyvärr kolliderade tiden även den här gången med Medborgarskolans aktivitet så det var bara en handfull asylboende (plus Margareta Plate med sin hund Nisse) som kunde följa med till stranden. Jag blev tillfrågad om jag inte kan komma på tisdagar istället. Vi får väl se om det blir någon form av fortsättning efter sportlovet.
Det snöade i natt så stranden var mycket annorlunda. Margareta visade hur man gör snöänglar och så vi byggde vi en snölykta. Abd gjorde sin egen ängel.
Vi skrev alfabetet med en spade i snön och olika ord osv.
Najme, som varit med alla gångerna, följde med hem, där vi tillsammans gjorde en soppa. Vi skrev upp ingredienser efterhand som vi plockade fram ur kylskåpet. Najme talar dari, men har lärt sig en hel del svenska och engelska ord.
Najme är ifrån Afganistan. Där bodde hon i bergen i en by med lerhus. Vatten hämtade man i en brunn. El hade man ibland, fungerade tydligen inte så bra. Hon, hennes man och deras 7-åriga dotter tog sig till Iran och vidare till Turkiet. Från Turkiet till Grekland åkte de i en stor gummibåt. Vi fick se bilder från resan. Sedan tog de sig vidare Makedonien, Serbien till Österrike och Tyskland. Det tog dem två månader att komma till Sverige. Najme har arbetat som sjuksköterska i Afghanistan.
Najme stoppade ner en lång lista med svenska ord i sin ficka när hon, Margareta och Mohammed, som anslöt sig till kaffet, gick tillbaka till Solstickan.
Läs hela inlägget »
DEN GÅNGNA veckan har det varit regnigt och blåsigt, men idag var det åter riktigt skönt väder. Visserligen ingen sol men det varken regnade eller blåste. Faktiskt riktigt vårlikt med fågelkvitter.
Många av de asylboende männen var på annat håll, (på Medborgarskolan, tror jag). Därför var det idag mest kvinnor som gick med till stranden. Toppen, för de kommer inte ut så ofta. Vi var totalt 11 personer. En man, två barn och resten kvinnor.
Denna gången pratade alla dari och eller arabiska, men ingen kunde engelska. Utmanande, roligt, spännande och inspirerande!
Vi ”pratade” om Hallandsåsen och skrev i sanden. Mobiltelefonerna kom upp och man ville skriva ner ord, men nej, å, ä och ö finns inte på deras telefoner. Jag förklarade bukt (med armar och ben) och skrev i sanden Laholmsbukten. Vi ritade en karta och prickade in var vi befann oss, Halmstad och Båstad. Frågan var Laholm låg på kartan kom.
Jag frågade om de visste var vi skulle hamna om vi åkte rakt ut i Laholmsbukten. England trodde någon. Danmark ritades in. Tog vi oss vidare över Atlanten väntade USA.
Sedan letade vi efter strandfynd. Många nätsnäckor och en rakknivsmussla hittades. På en hjärtmussla noterades havstulpan och sedan undersökte vi blåstångens blåsor.
Därefter skrev vi hela långa alfabetet i sanden. Vi läste tillsammans. Jag drog streck under alla vokaler som därefter pyntades med musselskal. Jag försökte förklara att vokalerna är viktiga, att det måste finnas minst en i varje ord och att de kan låta på två olika sätt osv.
 Ägaren till asylboendet hade skickat med fikabröd som smakade gott när vi tog en liten paus.
Språkträningen fortsatte med att vi pratade om hur olika ord betonas i och även om att n och g bildar ng-ljudet. Vi skrev lång och finger i sanden. Sedan sjöng vi barnvisan Var är tummen osv ..långfingret ..osv.
Till sist lärde jag dem frasen: Nu börjar det regna!

©Gunvor Petersson

Barnen var nöjda med sina fynd: Titta vad många musselskal vi har hittat!                            Äggkapsel från haj eller rocka.

I FÖRRGÅR besökte jag Solstickan för att lämna info-blad om mina strandvandringar och träffa några av de asylboende. I går var jag med vid språkundervisningen och presenterade mig och knöt ytterligare kontakter eftersom jag tycker att det är viktigt att få personliga relationer med de nyanlända. I dag gick jag till Solstickan för att se om någon ville gå med på en strandpromenad.
Någon fanns på innergården och snart kom fler ut. Kläder letades upp och Cecilia Kim kom ut med säckar med inlämnade kläder. Själv hade jag tagit med några mössor som inte används så ofta. De togs tacksamt emot.
Vi var drygt 15 personer som gick iväg till stranden, två barn, en kvinna och resten män i olika åldrar. En av dem kunde både engelska och arabiska. Jag pratade engelska och svenska som översattes till arabiska. Lite huller om buller. Kunde säkert gjorts mer strukturerat men det gick ganska bra. Ett gift par från Afghanistan talade bara dari och kunde inte följa vad som sades men var mycket intresserade ändå.
På Brodds väg talade vi om vilken sida man ska gå på vägen. Lärde dem orden vänster och höger. Ordet sol var bra att lära ut denna dag. ”Solsken”, ”Det är fint väder”, osv.
På stranden visade jag en snäcka, musselskal av sandmussla och hjärtmussla. Jag hade med plastburkar och sedan letade och samlade vi intressanta saker.
Den absoluta rariteten var en 11 cm lång haj- eller rock-äggkapsel. Men även rester av valthornssnäckans äggsamling hittades liksom en stor islandsmussla.
Vi skrev bokstäver på stranden, ljudade, skrev HAV osv. Lade mönster av musselskal. Jag hade med nötter och clementiner som vi pausade med.
En verkligt trevlig och inspirerande vandring!

©Gunvor Petersson
Ska vi placera bänkarna ännu högre upp på heden eller är de till större nytta och glädje nere på stranden?

I SÖDRA Mellbystrand har Strandmiljö Laholm placerat ut 12 stycken enkla sittbänkar. Minst tre gånger har stormar dragit upp de nedgrävda bänkarna och vi har placerat dem högre upp på dyner och heden där vi har trott att havet inte skulle nå dem vid nästa storm.
 Gorm och ytterligare erosion av blåst har nu gjort att endast tre bänkar står kvar vid stranden. Flera av våra medlemmar hjälpte till att samla in de ”bortblåsta” och dessa nio bänkar står i vinterförvar här hos Tore och mig.
Är det idé att gräva ner dem ännu högre upp på heden till våren? Dels är det mera arbete att gräva ner dem ibland växtligheten och dels är det svårare för människor och se dem. Så kanske det är lika bra att gräva ner dem nere på stranden, låta nästa storm dra upp dem och gräva ner dem igen till nästa vår. Vad tycker du?
Fundera över hur de kan placeras för att alla strandbesökare ska få så stor glädje av dem som möjligt. Hör av dig om du har synpunkter och/eller om du vill hjälpa till att gräva ner dem när våren är här. Klicka på kommentarslänken (orange, den finns direkt under rubriken här ovanför) och lämna meddelande, eller slå mig en signal.
0430-250 53

©Gunvor Petersson

EFTER EN BLÅSIG och grå tid, sken solen idag och det var 4 minusgrader. Dags för årets första strandpromenad! Eftersom stormen Gorm tuggat i sig ytterligare av sanddyner och hedkanter är nu sandstranden, flatan, bredare än någonsin. Dessutom har det varit östlig vind några dagar så det var lågvatten.
Det var härligt att promenera och njuta av sol och vind. Lite is har börjat bildas i vattenlinjen, Bjärehalvöns kontur låg där i söder och vattnet kluckade en aning mot stranden. Underbart!
En bil kom bakifrån och körde om oss. Alltid obehagligt när det dyker upp en bil plötsligt, aldrig vet man var eller när. Idag var det bara en bil som körde längs stranden men det var en för mycket!
En del människor var ute för en promenad. Förvånande att inte flera människor upptäcker hur härligt det är vid stranden på vintern.